петък, 13 януари 2012 г.

Агнеси / Nusskuchen mit Eigelbglasur


Помните ли ги? Онези ромбове или квадратчета, неустоимо ухаещи на орехи? Сладкишът на моето, твоето, на нашето детство. Едва ли има къща, в която този стар, но изключително популярен сладкиш да не е присъствал на някоя празнична трапеза.
Беше любим на мен и сестра ми и като малки непрекъснато си намирахме работа в кухнята, въртейки се около тавата (вдигната за всеки случай "на високо") и  измъчвайки мама и баба с един и същ въпрос: "Изсъхна ли вече?":-))))
Предполагам, че не само в нашата къща се е разигравала подобна сценка. Когато около празниците ми донесоха пресни домашни яйца (затова и заливката е толкова наситено жълта) се сетих, че всъщност отдавна не бях правила този сладкиш. Едно време често-често беше част от "репертоара" ми, а сега се наложи дори да извадя тетрадката с бабините и мамините рецепти, защото се оказа, че съм забравила точните пропорции. Убедена съм, че е познат на огромна част от вас, така че няма да продължавам с увертюрата. При направеното сравнение с други рецепти в мрежата се оказа, че  бабино-мамината рецепта в основни линии се припокрива с разпространената рецепта, какво е различното, ще установите при четенето.:-))

Diese kleinen gelben Schnitten werden nach einem alten, in Bulgarien besonders populären Rezept zubereitet, sie sind häufig auf Festtafeln zu sehen oder werden einfach so als Süssigkeit verzehrt. Ich weiss nicht, woher der Name kommt, vielleicht ist es eine Ableitung vom Namen Agnes, ich weiss es nicht. Auf alle Fälle schmeckt es himmlisch lecker, das ist ein Kuchen aus meiner Kindheit und damit sind viele schöne und natürlich süsse und leckere Erinnerungen verbunden. Dieses Rezept habe ich von meiner Oma und stelle es euch heute vor.:-))))


Продукти:

- 4 яйца (разделени на жълтъци и белтъци)
- 200 г масло
- 2 ч. ч. пудра захар
- 1 ч. ч. смлени орехи
- 1 ч. ч. брашно
- 1 ванилия


Zutaten:

- 4 Eier (getrennt in Eigelbe und Eiweisse)
- 200 g weiche Butter
- 2 Teetassen Puderzucker
- 1 Teetasse gemahlene Walnüsse
- 1 Teetasse Mehl
- 1 Packung Vanillezucker oder 2 TL Vanilleextrakt


 Приготвяне:

Разбиваме мекото масло с едната чаша пудра захар с миксер до получаването на пухкав крем. Прибавяме на части пресятото брашно, смлените орехи и накрая разбитите на сняг белтъци. Готовата смес изсипваме в добре намаслена тавичка и заглаждаме с шпатулата повърхността. Печем сладкиша в предварително загрятата на 180 градуса С фурна за 15-20 минути (направете все пак проверка с дървено шишче). 
Готовият блат оставяме добре да се охлади, защото глазурата задължително тряба да се нанесе върху идеално изстинал блат. Разбиваме жълтъците с втората чаена чаша пудра захар и ванилията на пухкав крем. Аз нямах притеснения, защото яйцата бяха пресни, но ако се страхувате, може да разбиете жълтъците на водна баня. Нанасяме глазурата равномерно върху добре охладения блат, заглаждаме  и оставяме минимум за 12 часа да стегне. След това нарязваме на малки правоъгълници или ромбове. 

Предполагам, вече сте забелязали разликата. :-)) В рецептата на баба (мама) няма бакпулвер в блата, както виждате от снимките, надига се достатъчно. Ако го бях пекла в по-малка тавичка, щеше да стане още по-висок.

И още една идея, представляваща  тотална промяна на вкуса на сладкиша: ако искате, може да замените смлените орехи с фини кокосови стърготини. Пробвала съм го и така, вкусът определено е по-различен, но ако искате разнообразие и новаторство, това ще е възможността. Освен това някои поставят сладкиша  с нанесената вече глазура за малко във фурната, за да изсъхне по-бързо. Честно казано, нямам опит, досега винаги съм го оставяла да си съхне от само себе си. Да ви е сладко!:-)) 


Zubereitung:

Die weiche Butter mit einer Tasse Teezucker zur schaumigen Creme rühren. Nach und nach das gesiebte Mehl, die gemahlenen Walnüsse und zuletzt den Eischnee zugeben. Den fertigen Kuchenteig auf ein gut gefettetes Backblech geben und mit der Kochspachtel glattstreichen. Den Kuchen in dem auf 180 Grad C vorgeheizten Backofen etwa 15-20 Minuten backen ( mit dem Holzstäbchen probieren).
Den fertigen Kuchenboden gut auskühlen lassen, weil die Glasur sonst nicht halten wird. Für die Glasur die Eigelbe mit der zweiten Tasse Puderzucker und der Vanille schaumig schlagen. Die Eier, die ich dafür genommen habe, waren ganz frisch, vom Bauern. Die Eigelbcreme gleichmäßig auf den kalten Kuchenboden streichen und wenigstens 12 Stunden trocknen lassen. Den Kuchen danach in kleine rechteckige und rautenförmige Stücke schneiden.


 

32 коментара:

  1. Мони, чуден сладкиш си спретнала! :) Много приятни спомени носи и е неустоимо вкусен! :)
    Малко със закъснение, но да ти честитя Новата година! За много години здраве и дълголетие, късмет в начинанията, любов и сговор у дома, и да се сбъднат мечтите ти , за да си намериш нови мечти за сбъдване!
    Сърдечни поздрави!
    Миро

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Най-напред: честита да е 2012 и на теб, Миро!! Здрава, мирна, щастлива, успешна, година на сбъднати мечти!
      Благодаря ти за прекрасните пожелания!:-))
      А сладкишът е актуален и до днес, кой ще му устои.:-)) Радвам се, че съм навяла хубави спомени, предполагам с всички ни ще е така.
      Сърдечни поздрави и от мен и един вдъхновяващ ден!

      Изтриване
  2. Мони не съм яла от дете този невероятен сладкиш, страхотно изглежда, сега ме караш да търся на майка ми рецептата, която го правеше страхотно, мисля че е долу горе като твоята, ох не е много добре посред нощ преглед на "новините".Прегръщам те!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Я да видим кой не спи, ами твори разни шоколадови изкушения посред нощ, а?:-))) Павлинче давам порядъчно количество жълти правоъгълничета срещу едно парче от твоето шоколадово вълшебство, deal?:-)))
      И мама и баба го правеха страхотно, както съм писала, отдавна не го бях правила, знаех, че е по-различен от рецептите в мрежата и се оказах права. Каквато си фурия, ще го спретнеш за отрицателно време.:-))) Дотогава те черпя виртуално, да ти е сладко!:-)))
      Прегръщам те и аз и ти желая един прекрасен ден, макар че е петък и макар че е 13-ти!!!:-))

      Изтриване
  3. Moni, que pastelitos más ricos, me encantaría probar uno que son muy apetecibles, besos

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Gracias, sofiaaurora, me alegro que te guste. Ahora que están prácticamente, pero no a cualquier precio, es muy sabroso! Besos!

      Изтриване
  4. Изглажда неустоимо вкусно......
    Мони, от много време му се каня на този десерт, благодаря ти, че ме подсети за него. Задължителни ще го приготвя.
    Сърдечни прегръдки, миличка!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Монка, радвам се, адашче, че съм те подсетила за този прекрасен сладкиш от детството ни.:-))) Нямаше как да пропусна да направя, донесоха ми цяла кора домашни яйца и затова всички тестени изделия са такива хубави жълти.:-)))
      Сърдечни прегръдки и от мен, миличка и прекрасен ден ти желая!

      Изтриване
  5. Скъпа, Мони,
    това наистина е любим сладкиш от детството!
    Сега увлечени от много нови предложения и аз съм го забравила :)
    И в мамината рецепта няма бакпулвер!
    Чудесни снимки и много апетитни!
    Прегръдки и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
  6. Дани, миличка, абсолютно си права, все гледаме да изпробваме нови неща, а в тези стари тефтери се крият толкова вкусни нещица, както позабравеното агнеси например.:-))) И аз установих разликата с бакпулвера в рецептите, когато се ровех из мрежата. Сладкиша си бухва и без него, става си идеален.:-)) Радвам се, че ти харесват и снимките.:-))
    Серията от стари позабравени рецепти продължава, направих още две предложения оттам, пускам ги в следващите дни.:-)))
    Сърдечно те прегръщам, мила Дани и ти желая един позитивен ден!

    ОтговорИзтриване
  7. Мони, сладкиша е неустоим, нямам спомен да съм го яла :(, затова ще трябва да го приготвя!
    Имам като твоят сервиз от костен порцелан, от майка ми, много си го обичам!

    ОтговорИзтриване
  8. Мони, чудесно е, че ни припомняш тези стари, но униклни рецепти. Много изкушаващи правоъгълници, грабвам си едни за сутрешното ми кафенце.
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  9. Мони, невроятни са!!! Не съм ги правила точно от една година:). Чудесно е, че ми напомни за тях! Как си ги декорирала, толкова приятно и красиво! Прегръдки и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  10. МОНИ, никога не съм правила този сладкиш а и даже не съм го срещала.
    Много ме запленяват такива стари и простички рецепти.
    Твоят сладкиш е станал божествен и отива веднага в раздел, чакащи рецепти за правене.:)
    Прегръщам те и благодаря за хубавата рецепта!

    ОтговорИзтриване
  11. GOSTO MUITO DE BOLOS COM NOZES, E ACHEI OS TEUS QUADRADOS UMA DELICIA.
    BOM FIM DE SEMANA BJS

    ОтговорИзтриване
  12. Мони, чудни са, аз още не съм правила в къщи! Като малка ми бяха любими :) Прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
  13. Моничка, аз съм от тези,които не са опитвали този десерт!
    И май е време да се поправя:) Обещава да е много вкусен:)
    Снимките са прекрасни!


    Прегръдки и усмихнат ден, Мони!

    ОтговорИзтриване
  14. Huhu liebe Moni,
    sehr schönes Rezept, das Problem sind immer die frische Eier;o((, selbst auf dem Markt gekauft, weiß man nicht woher sie kommen!Am besten ist es wie Du schreibst "direkt vom Bauer" was in der Stadt gar nicht so einfach ist. Na ja, mal sehen ;o))
    Ganz liebe Grüße
    Irène

    ОтговорИзтриване
  15. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  16. Идеални са, Мони! Много апетитно изглеждат, освен ча са и красиви :)

    Хубав ден :)

    ОтговорИзтриване
  17. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  18. Срам не срам не съм го опитвала този десерт :( Мони, миличка, много неустоимо си го представила и ще трябва да се пробва! Прегръдки и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  19. Мони,прекрасни са.Май и аз наблягам последно време на старите тефтери...
    Хубав ден ти желая!

    ОтговорИзтриване
  20. O reteta delicioasa !!! is a delicious recipe !!! :)))

    ОтговорИзтриване
  21. Това ми е един от любимите сладкиши. Скоро не се бях сещала за него. Чудесно изглежда!

    ОтговорИзтриване
  22. Впечатляващо завръщане,Мони -
    много красиви, вкусни и апетитни предложения. Харесах празничните мъфини, питката и баклавата. А сега и нежните агнеси, обичам този сладкиш. Сърдечни поздрави,
    с пожелания за здраве, много успехи и щастие, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това е рецептата!!!!
      Никакъв бакпулвер!!!
      Мони,поздрави от съпруга ми , който ще похапне агнески благодарение на твоето подсещане.
      Хубава вечер!

      Изтриване
  23. Много вкусни, красиви и ароматни! Благодаря за събудените спомени, Мони! Прегръдки с пожелания за хубав уикенд! :)

    ОтговорИзтриване
  24. Миналата седмица Катето Евро прави Агнеса по станция нова и ме разнежи, сега и ти ми напомни за тази детска сладост. Благодаря за рецептата, ще направя обезатлно. Поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  25. Ама красота!

    За много години, Мони! Жива, здрава и щастлива!

    ОтговорИзтриване
  26. Мони, така ме зарадва. Може би един от най-любимите ми сладкиши от детството. Справила си се блестящо! Винаги се въртях около мама да питам дали е изсъхнало. Ако ми позволиш само ще ти споделя, че в нашата рецепта от детството в блата слагаме и настъргана кора от един лимон. Вкусът е вълшебен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Агнеси! Ах, тези агнеси, които мама приготвяше по празниците... Това бяха нашите празнични сладки, ухаещи на масълце. Аз ги обикалях постоянно, навеждах се над тях и ги миришех. Нямах търпение да изсъхнат, а това ме уморяваше. Често със сестра ми давахме зор и ги бутахме във фурната уж да ги сушим. Засилвахме температурата и... после ги ядяхме прегорели. Еееех, спомени, спомени...Не Ви познавам, но ВИ ПОЗДРАВЯВАМ! Имам ги и аз снимани от преди годни, но сега си мисля, че май е време да опресня снимчицата :).
      Отворих своя тефтер- ветеран и в него рецептата е същата. Единственото различно е, че в самото тесто не е пудра захар, а кристална, което за мен не е съществена разлика :).

      Изтриване